Rörelse och ergonomi viktigt

Det är inte särskilt bra att inte röra på sig och bara sitta still. Ändå så gör många av oss det, för vi jobbar i stillasittande miljöer. Då är det bra att ha ergonomiskt utformade bord och stolar.

 

Människan är inte byggd för att sitta ner dagarna i ända – ändå så gör vi ofta det. Särskilt om du jobbar på ett kontor, som en stor del av Sveriges befolkning gör. Men med ett höj och sänkbart skrivbord varierar du i alla fall din ställning när du jobbar stillastående, och det påverkar din kropp, hur dina ben, rygg, axlar och nacke mår. Dessutom är du mer benägen att röra dig när du redan står upp, till skillnad från om du skulle sitta ner bekvämt på en mjuk och skön kontorsstol.

Det är farligt att bara sitta still hela dagarna på jobbet

 

Det är inte särskilt bra att sitta still visar modern forskning och färska studier. Men hur farligt är det egentligen? I en artikel i Svenska Dagbladet går det att läsa om hur vi som människor är anpassade för just rörelse och får stora hälsovinster av att vara i rörelse och ägna oss åt fysisk aktivitet av olika slag. Det är bäst att röra på sig regelbundet och jämnt fördelat över en dag, snarare än att träna järnet en timme om dagen. Dock är i princip all rörelse bra, så får du bara till en timme och resten är helt stillasittande, så är det ändå bättre än ingenting. I artikeln som är länkat till ovan går det bland annat att läsa följande:

 

”Det råder ingen tvekan om att vi människor får stora hälsovinster av att vara i rörelse och vi har sedan många år tillbaka faktiskt officiella råd om fysisk aktivitet som är generella riktlinjer framtagna för att främja folkhälsan och för att människor ska veta om de ligger på en bra nivå när det gäller motion och träning.” – Jacob Gudiol för Svenska Dagbladet

 

I en artikel i Expressen går det att läsa om hur forskare menar att det är vettigt och hälsosamt att ta en bensträckare efter 30 minuters stillasittande. Vi måste alltså röra på oss under dagen förutom att träna. Mer om ergonomi på jobbet går det att läsa om här, i Vårdguiden 1177.