Gå och hoppa dig i form

Våren och sommaren stundar, och det börjar bli dags att tänka på sommarformen. Men måste man verkligen gå till gymmet för att vara redo för stranden 2016? Kanske finns det flera varianter av motion att träning därute som är roligare. Om detta skriver vi om idag.

 

Alla gillar inte att lyfta skrot till elektronisk dansmusik på ett svettigt och trångt gym, en hel del vill faktiskt hellre sporta ute i det fria. Med en rolig hoppmatta är det enklare än någonsin, något som dessutom är mäkta populärt. Hitta en bäst i test studsmatta och kom igång så fixar du allt från benmuskulatur till starkare bål och rygg.

 

I en artikel i Expressen kan vi läsa om hur brittiska kändisdietister och fitnessexperter kommer med råd som ändå gör den late och bekväma motionären lite hoppfull i denna tid av fitness-hets. Det handlar om att komma i form genom att promenera, fast då givetvis i kombination med en fullgod och nyttig kost berikad med mycket grönt. Detta ska enligt experter vara den perfekta kuren att både tappa kilon och ge resultat hälsomässigt. Förutsättningar är bra skor men även rätt hållning och sedan att promenera dagligen och våga gå längre än vad man faktiskt brukar.

Fem tunga anledningar till att faktiskt börja träna

För att få upp motivationen kan man bland annat se över de 5 anledningar som listas i en artikel i Svenska Dagbladet:

 

  • Du lever längre om du tar hand om din kropp med träning
  • Du blir snyggare, din kropp förfaller inte lika snabbt
  • Du förbättrar din fysiska kapacitet avsevärt samt får bättre mental hälsa
  • Du mår mycket bättre under tiden du åldras, med minskad risk för olika krämpor
  • Du sover bättre, eftersom du är tröttare om kvällarna

 

I Göteborgs-Posten kan vi dessutom läsa om hur motion är som en hälsokur för ens hjärna, inte bara skyddar det mot den skadliga stress som vi ofta stöter på i skola och på jobb, nej träning skyddar även mot depression och minnesstörningar samtidigt som den laddar din hjärna med energi. Så inte bara har träning betydelse för hjärta och kroppen i övrigt, den har även stor betydelse för hjärnan och gör att hjärncellerna mår bra – något som verkligen ökar vårt välbefinnande.